Przygotowanie zdjęcia do druku

  Każde zdjęcie przed wydrukiem powinno być wykonane i przygotowane pod drukarkę, ploter lub urządzenie drukujące (MiniLAB itp) w odpowiednim standardzie.

Standardem tym jest zachowanie najwyższej jakości, którą gwarantują odpowiednie parametry techniczne i zachowanie reguł stosowanych podczas wykonywania fotografii.

Tak więc stosując i przestrzegając reguły ekspozycji, ostrości, głębi ostrości, kompozycji, perspektywy, planu i kadru powinniśmy uzyskać jak najlepsze efekty.

Stąd tożsamość tematu z tematem oceny zdjęcia i parametrów technicznych stosowanych podczas wykonywania zdjęcia.

 Gdybyśmy teoretycznie rozważali tzw. plik ideał, moglibyśmy go opisać w następujący sposób:

  •  zdjęcie zrobione w formacie RAW
  •  po obróbce wyeksportowane do pliku jpg z najwyższą jakością (czyli najmniejszą kompresją) oraz...
  •  przestrzenią barw AdobeRGB (Grey Gamma 2.2 dla zdjęć czarno-białych)
  •  ostre (już na etapie wykonania zdjęcia, a nie wyostrzania w programie graficznym)
  •  o rozdzielczości 300 ppi bez sztucznego powiekszania

     W praktyce najczęściej przygotowujemy plik jpg, o dużej rozdzielczości (jakość idealna to 300 dpi/ppi) o odpowiednich proporcjach (2:3 , 3:4) o jak najmniejszej kompresji (LR, CR - 100, w PS - 12)

W obecnych czasach nie powinniśmy mieć problemu z rozdzielczością. Średniej klasy kompakty posiadają matryce o rozdzielczości od 10 Mpix (megapikseli) w górę, a w segmencie lustrzanek/bezlusterkowców jest jeszcze lepiej. O ile rozdzielczości są imponujące i ważne, równie istotny jest sposób zapisu i wybrany format zdjęcia. W druku liczy się jakość zdjęcia, więc jeśli tylko mamy możliwości robimy zdjęcia w formacie RAW i takie poddajemy dalszej obróbce. W pozostałych przypadkach pozostaje nam format JPG i tu należy zwrócić uwagę na kompresję (czasami nazywana jako "Jakość/Quality"). Im mniejsza kompresja tym lepiej! Podobnie rzecz ma się gdy eksportujemy pliki do druku z programów do edycji zdjęć na przykład Lightroom czy Photoshop - zawsze ustawiamy najwyższą dostępną jakość zapisu plików.

Szacunkowym miernikiem jakości jest ppi (ang. pixels per inch), który w przypadku druku jest pochodną wielkości zdjęcia wyrażoną w pikselach oraz wybranym rozmiarem wydruku (w cm). Przyjmujemy, że już 100 ppi jest wystarczające w wielu przypadkach, aczkolwiek im więcej tym lepiej, a optymalnie jest to 300 ppi

Kadrowanie

  Zlecając fotografie do druku warto mieć na uwadze proporcje w jakich zostały wykonane. Najczęściej spotykane formaty to 3:2, 4:3 oraz 16:9.
Jeśli Twój aparat rejestruje zdjęcia w formacie 3:2, a Ty oczekujesz wydruku o rozmiarze 80x60 cm (format 4:3) musisz zdjęcie odpowiednio wykadrować.

Poniżej przedstawiam tabelę standardowych rozmiarów dla dużych formatów zdjęć:

kadrowanie zdjęć - tabela proporcji

 

 Zdjęć nie należy powieszać, gdyż w ten sposób zatracamy parametr ostrości i oryginalnej rozdzielczości. Standardową przestrzenią barw jest przestrzeń: sRGB, lepszą jakość kolorystyczną gwarantuje tryb AdobeRGB, jednakże, aby przygotować zdjęcie w tej przestrzeni kolorów musimy je w tym trybie wykonać , obrobić i wyeksportować (Aparat, Monitor, Druk). Poniżej diagram ukazujący przestrzenie kolorystyczne w spektrum widzialnych barw:

 

 

adobergb-srgb

AdobeRGB vs sRGB

Standardowe monitory oraz fotolaby pracują w gamucie nie przekraczającym sRGB. Monitory szerokogamutowe i plotery fotograficzne obsługują zakres zbliżony do AdobeRGB.

Czyszczenie zdjęcia

Skoro chcesz wydrukować zdjęcie w dużym formacie poświęć chwilę na dokładne przyjrzenie się zdjęciom. Najlepiej pracując przy 100% powiększeniu w PS. Brud na matrycy, włoski, pyłki, przebarwienia, aberracje chromatyczne, szumy ... to wszystko wpływa negatywnie na finalny odbiór wydrukowanego zdjęcia. W przypadku fotograficznego druku wielkoformatowego wszelkie skazy rzucają się w oczy! Nawet mała plamka brudu na matrycy może mieć finalnie wielkość 1 cm.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ:

1. Aberracje Chromatyczne

Aberracje towarzyszą praktycznie każdemu układowi optycznemu, nawet ludzkiemu oku.  Fioletowe, czerwone, niebieskie lub zielone piksele pojawiają się najczęściej w pobliżu kontrastowej krawędzi. Łatwo można sobie z nimi poradzić chociażby w Lightroomie.

2. Obróbka + brud na matrycy

"Agresywna" obróbka zdjęć jest niestety naszym wrogiem. Wielbione przez wielu "CLARITY" zazwyczaj jest źródłem problemów. Narzędzie to pomaga wydobyć szczegóły i teksturę ze zdjęcia, aczkolwiek należy obchodzić się z nim bardzo delikatnie i z wyczuciem. Jeśli widzisz na krawędziach pojawiający się efekt HALO - oznacza to że przesadziłeś! Podobnie ma się sprawa z nadmiernym wyostrzaniem oraz lokalnymi zmianami jasności barw.
Pamiętaj, że każda ingerencja w oryginalny plik zazwyczaj pogarsza jego jakość. Jedynym wyjściem z sytuacji jest użycie dostępnych narzędzi w sposób rozsądny i bez przesady.

Brud na matrycy to inna bajka - czasami po prostu jest. Jedynie częste czyszczenie matrycy jest lekiem na wszelkie zło, a że robię to sam - staram się robić to na tyle często, aby nie tracić za wiele czasu na korekty w programie. Przeoczona plamka potrafi skutecznie zepsuć efekt WOW wydruku!

3. Szumy

W przypadku użycia wysokich ISO szum generowany jest automatycznie. Podobnie jest z obróbką zdjęć wykonanych przy niskich wartościach ISO, ale na przykład niepoprawnie naświetlonych. "Wyciąganie" informacji z ciemnych partii zdjęcia (cieni) nieodzownie łączy się z generowaniem szumu. Szum jest zjawiskiem niepożądanym na zdjęciach, ale również jest ich nieodłącznym składnikiem. Może on być tylko bardziej lub mniej widoczny, ale występuje zawsze. Nasza w tym rola, aby o ile występuję był przyjemny dla oka.

4. Banding - posteryzacja

W sytuacji gdy przejścia tonalne prezentują się nienaturalnie, a różnice między tonami widoczne są na zdjęciu jako skoki tonacji mamy do czynienia z bandingiem (posteryzowaniem). Problem jest szczególnie powszechny w przypadku bardzo płynnych gradientów, takich jak niebo, i niewątpliwie może zniszczyć nawet najpiękniejsze zdjęcie. Banding uwidacznia się najczęściej w przypadku nadmiernej kompresji zdjęcia (niskiej jakości) lub w przypadku przesadzenia z obróbką (np. wzmacnianie kontrastu lokalnego).

5. Balans bieli

Temat rzeka. Już nie jedną książkę o tym napisano.
W przypadku wydruków zdjęć na których balans bieli jest umyślnie zmieniony w większości sytuacji zakłada się, że jest to indywidualna wizja artysty.
I tu pojawia się kolejny element układanki, a mianowicie POPRAWNIE SKALIBROWANY MONITOR do pracy graficznej. Tylko w sytuacji gdy korzystamy z takiego monitora mamy pewność co do ujętego na zdjęciu balansu bieli.

Przy pracy z kolorem, a w połączeniu z drukiem zdjęć kalibracja monitora jest kwestią niezbędną oraz wyjątkowo istotną i warto zainwestować kilka monet w poprawne ustawienie jasności oraz kolorów monitora.

6. Ostrość zdjęć

A raczej jej brak jest poważnym problemem gdyż w przeciwieństwie do pięciu błędów opisanych powyżej - braku ostrości NIE da się skorygować w programie do edycji zdjęć. Błędy tego rodzaju najczęściej powstają podczas:
- użycia zbyt niskiego ISO w stosunku do panujących warunków lub za długiego czasu migawki,
- nie używania statywu,
- złego chwytu aparatu (niestabilnego)
- zastosowania niskiej wartości przysłony,
- ostrzenia nie tam gdzie trzeba,
- oraz błędów optyki (front lub back focus), brudu na szkłach i używania niskiej jakości obiektywów.

 

PS.

Do przesyłanie dużych plików w internecie sugerujemy skorzystać z serwisu:  www.wetransfer.com.


źródła:

https://www.pawelpardala.pl/jak-przygotowac-zdjecia-do-druku/

https://www.studiogamut.pl/akademia-studia-gamut-jak-przygotowac-zdjecia-do-druku.php

FILM:  https://www.youtube.com/watch?v=OHNunLz3rPQ